PENİS EĞRİLİĞİ

Penis eğriliği nedir?

Normalde ereksiyon düz durması gereken penisin sola, sağa, aşağı ya da yukarı doğru eğri durması “Penis Eğriliği” olarak adlandırılır.

Penis eğriliği belirtileri nelerdir?

Doğuştan penis eğriliği olan hastaların en sık doktora başvurma sebepleri; ereksiyon sırasında penisin eğriliği, estetik kaygılar, cinsel ilişkide zorlanma ve eğrilik hipospadiasa bağlı ise idrar yapma problemleri şeklindedir. Peyronie hastalığına bağlı kazanılmış penis eğriliği olanlar ise genellikle peniste ağrı, peniste ele gelen nodül (peyronie plağı) ve sertleşme sorunu şikayetleri ile doktora başvurmaktadır.

PENİS EĞRİLİKLERİ NEDEN OLUR?

Penis eğrilikleri doğuştan olabileceği gibi ilerleyen dönemde yaşanan bir takım hastalıklar, cerrahi gelişmeler ya da travmalara bağlı bağlı olarak ortaya çıkabilmektedir.

- Doğuştan penis eğriliği: Penisin anatomik yapısında ereksiyonu sağlayan kan damarı içeren iki adet süngerimsi doku ile içinde idrar yolunun bulunduğu bir adet süngerimsi doku bulunmaktadır. Anne karnında bu süngerimsi yapıların birinde gelişme geriliği olabilmektedir. Bu durum ereksiyon esnasında gelişimin az olduğu tarafa doğru penisin eğrilmesine neden olmaktadır.

Ayrıca halk arasında peygamber sünneti olarak bilinen “hipospadias” hastalığı yani idrar deliğinin olması gereken yerden daha aşağıda bulunması da doğum sonrası penis eğriliğine neden olabilmektedir. Bu hastalarda genelde idrar yolunun içinde yer aldığı süngerimsi doku gelişimi daha az olmakta ve ereksiyon esnasında penis aşağıya doğru eğrilmektedir.

- Sonradan gelişen penis eğriliği: Penis şekil bozuklukları ileri yaşlarda en sık “Peyronie” hastalığından kaynaklanmaktadır. Peyronie hastalığı penisin sertleşmeyi sağlayan kan damarı içeren süngerimsi doku ile bu dokuyu çevreleyen ve ereksiyon esnasında sertleşmeyi sağlayan dış kılıf arasında kireçlenmeyle ilerleyen bir rahatsızlıktır. Genellikle 50 yaşından sonra ortaya çıkan Peyronie hastalığında önce ağrı daha sonra zamanla şekil bozukluğu yaşanmaktadır.

Bunun dışında penise yönelik cerrahi girişimler sonucunda da peniste şekil bozukluğu ve eğrilik oluşabilmektedir.

PENİS EĞRİLİĞİ TEŞHİSİ NASIL YAPILIR?

Penis eğriliği teşhisi uzman doktorun yaptığı muayene ile konulabilmektedir.

PENİS EĞRİLİKLERİNDE TEDAVİ NASIL YAPILMAKTADIR?

Hipospadias yani peygamber sünneti rahatsızlığının tedavisi kesinlikle cerrahidir. Penis yeterli uzunluğa eriştikten sonra erişkin döneme ulaşmadan çocukken cerrahi tedaviyi gerçekleştirmek önemlidir. Cerrahi girişimle idrar deliği penisin ucuna taşınırken eğrilik varsa düzeltilmelidir.

İleri yaşlarda penis eğriliğine en sık neden olan Peyronie hastalığını tedavisi ise akut ve kronik döneme göre farklılık göstermektedir.

Akut dönem Peyronie hastalığının tedavisi: Akut döneminde henüz penis eğriliğine neden olan plak oluşumu tam olarak başlamadığı için ilaç tedavisi uygulanmaktadır. Plak oluşumunu engelleyen ilaçların yanı sıra son yıllarda şok terapi, kolajen sentez inhibitörü adı verilen bir takım maddelerin enjeksiyonu gibi yöntemler de kullanılabilmektedir. Eğer bu dönemde erken tanı konulur ve etkin tedavi yapılırsa penis eğriliği kendini sınırlar hatta geri çevrilebilir. Bu nedenle akut dönemde tanıyı koymak son derece önemlidir. Ağrıyla birlikte özellikle penis üzerinde bir sertlik bir düzensizlik ele geliyorsa mutlaka doktor değerlendirmesi yapılması gerekmektedir.

Kronik dönek Peyronie hastalığının tedavisi: Kronik döneme geldikten sonra yani ağrılı dönemin bitip şekil bozukluğunun başladığı dönemde ise ilaç tedavilerinin çok fazla etkililiği olmamaktadır. Yine de bu dönemde lezyon içine madde enjeksiyonu veya şok tedavilerin denenebilir. Ancak, kronik dönemde esas olarak düzeltici cerrahi tedaviler uygulanmaktadır. Cerrahi tedavi kararı vermede de şekil bozukluğu ile birlikte spontan ereksiyonun olup olmadığı da değerlendirilmektedir. Ereksiyon yani sertleşme sorunu olan hastalarda şekil bozukluğunu gideren cerrahi tedavinin yanında halk arasında mutluluk çubuğu olarak bilinen penil protez uygulaması da gerekmektedir.