ERKEN BOŞALMA

Erken boşalma, penisin vajene girmesinden önce ya da hemen sonra, sınırlı bir cinsel uyarıyla kişinin istemi olmaksızın boşalması ve bu olayın kişide belirgin bir sıkıntı yol açması durumu olarak tanımlanır. Erken boşalma, erkekler arasında sıkça karşılaşılan bir durumdur. Tahminler arasında farklar olsa da yaklaşık her üç erkekten birinin yaşamı süresince bu problemle karşılaştığı düşünülmektedir. Erken boşalma neden olur sorusu çok dikkat çekmekle beraber sıkça yaşanmadığı sürece endişe edilecek bir durum değildir. Erken boşalmanın tam bir tanımı yapılamamakla birlikte, eğer kişide aşağıdaki özelliklerde gözleniyorsa erken boşalma tanısı alabilir:

- Her zaman veya ilişkilerin çoğunda vajinal penetrasyondan yaklaşık 1 dakika sonra meydana gelen boşalma
- Ejakulasyonun yani boşalmanın vajinal penetrasyondan sonrası veya vajinal penetrasyona kadar olan süre için geciktirilememesi
- Stres ve kaygı nedeniyle cinsel ilişkiden kaçınılması

Erken boşalma sorunu nedir?

Erken boşalma ya da prematür ejakülasyon tanım olarak penisin vajinaya girmesinden önce ya da hemen sonra, kişinin istemi olmaksızın, sınırlı bir cinsel uyarıyla boşalması ve bu olayın kişide belirgin bir sıkıntıya sebep olması durumu olarak tanımlanır. Erken boşalmayı tanımlayabilecek medikal bir zaman aralığı olmasa da pek çok doktor tarafından bu süre cinsel birleşmeden itibaren 1 dakika içerisinde boşalmanın gerçekleşmesi olarak kabul edilir. Erkeklerde en sık izlenen cinsel fonksiyon bozukluğu olmakla birlikte her 5 erkekten 1’de izlenen bir durumdur.

Erken boşalma neden olur?

Erken boşalmanın sebebi tam olarak bilinmemektedir. Ama çoğu zaman altta yatan anksiyete ya da depresyon gibi psikolojik bir stres nedeni vardır. Nadiren altta yatan fiziksel bir nedende olabilir: ürolojik hastalıklar, hormonal problemler, yaralanmalar ve ürogenital enfeksiyonlar gibi. Yeni bir partner edinenlerde veya uzun süre seksüel aktivitede bulunmayan erkeklerde erken boşalma sorunu daha sık izlenmektedir. Birçok erkek seksüel olarak deneyim kazandıkça ve yaşlandıkça boşalma süresini uzatmayı öğrenebilmektedir.

Erken boşalma belirtileri nelerdir?

Erken boşalma sorunu yaşayan erkeklerde görülen belirtiler şu şekildedir;

- Bu sorunu yaşayan kişiler ilişkiye başlamadan önce ya da hemen sonra, istemi olmaksızın, sınırlı bir cinsel uyarıyla boşalmaktadır. Bu süre sıklıkla 1 dakikanın altında olmaktadır.

- En önemli belirtilerinden birisi de kişinin ilişki öncesi yaşadığı kaygıdır. Bu kaygı zamanla cinsel isteksizlik ve sertleşme sorunu gibi başka cinsel işlev bozukluklarına da yol açabilmektedir.

- Genellikle utanç duyma, hayal kırıklığı ve suçluluk duyguları oluşmaktadır.

- Tedavi edilmediğinde çiftler arasında huzursuzluk, tartışmalar ve karşılıklı suçlamalara yol açabilmektedir.

- Bu sorun partner içinde sıkıntılı bir durumdur. Yarım kalmışlık hissi, orgazm bozuklukları, cinsel isteksizlik ve zamanla eşe karşı gelişen öfke duygusu partnerde sıklıkla izlenen sorunlardır.

Erken boşalma teşhisi nasıl konulur?

Prematür ejakulasyon tanısında temel olan doktor hasta görüşmesi ve detaylı anamnez alınmasıdır. Erken boşalmaya neden olan altta yatan ürogenital enfeksiyonlar, hormonal problemler, erektil disfonksiyon gibi fiziksel problemler varsa bunlara yönelik tetkikler ve araştırmalar yapılır. Uygun hastalarda boşalma süresi hastadan öğrenilebilir. Çeşitli sorgulama formları ile hasta şikayetleri daha objektif olarak değerlendirilebilir.

Erken boşalma tedavisi nasıl yapılır?

Eğer erken boşalmaya başka bir hastalık neden oluyorsa (örneğin, hipotiroidi ve kronik prostat iltihabı gibi), bu hastalıkların tedavi edilmesi sorun üzerinde olumlu etkileri yaratacaktır.

Davranışsal ve Bilişsel Tedaviler: Davranışsal teknikler arasında en sık kullanılan “sıkma” ile “dur – başla” tekniği tekniğidir. Bu teknikler penis uyarılmasının azaltılmasını ve bu sayede boşalma süresinin geciktirilmesini amaçlar. Sıkma tekniği, ilişkide boşalma hissi oluşmaya başladığında ilişkinin durdurularak, penis ucunun boşalma hissi geçene kadar sıkılması ve bu sayede boşalmanın geciktirilmesidir. Yine cinsel birliktelikten önce mastürbasyon yapmak pek çok genç erkeğin kullandığı bir tekniktir. Mastürbasyon sonrası penis duyarlılığının azalması, toparlanma döneminden sonra boşalmanın gecikmesine neden olur.

Egzersiz ve Spor: Pelvik taban kaslarını çalıştırmaya yarayan Kegel egzersizleri de tedavide kullanılmaktadır. Cinsel ilişki esnasında kişi boşalacağını hissettiği sırada, bu bölgedeki kasları kasarak mesane boynundaki kas yapısının da kasılmasını sağlayarak boşalmayı kontrol edebilecektir.

Lokal Anestezik Krem ve Spreyler: Lokal anestezik kremler, jeller ve spreyler kullanılarak erken boşalmanın önüne geçilebilmektedir. Bu ilaçların sağladığı en önemli avantaj sistemik yan etkilerinin bulunmamasıdır. Bununla birlikte kadın ve erkekte ilişkiden alınan hazzı ve orgazm hissini azaltabilmektedir.

İlaç Tedavisi: Ağızdan kullanılan ilaçlar bu sorunun tedavisinde en çok tercih edilen yöntemdir. Her gün kullanım gerektiren, duygu durum değişikliklerine yol açabilen ve sistemik yan etkiler doğurabilen, depresyon tedavisinde de kullanılan ilaçların tercih edilme oranları düşürmektedir. Aynı tür ilaçların sadece erken boşalma tedavisi için geliştirilen yeni formları sadece ilişkiden 1-3 saat kadar önce kullanılmaktadır. Her gün kullanım gerektirmemesi ve sistemik yan etkileri olmaması sebebiyle bu ilaçların erken boşalma tedavisinde hasta memnuniyeti daha yüksektir.
Penis Başına Dolgu Uygulaması: Penis başına dermal dolgu maddeleri enjekte edilerek penisin aşırı duyarlılığını azaltmakta ve boşalma süresi uzatılmaktadır. Enjeksiyon işlemi hemen etki göstermekte, 1 yıl içerisinde ise etkisini kaybetmektedir. Bu uygulama istenildiği kadar tekrar edilebilmektedir. Lokal anestezi altında yapılan bu işlem yaklaşık 10 dakika sürmektedir. İşlem sonrası kişi normal yaşantısına dönebilmektedir.